Perkampungan nelayan Cua Van menduduki tempat kesembilan daripada 16 pantai yang paling indah di dunia




Perkampungan nelayan Cua Van di wilayah Quang Ninh, telah dinamakan sebagai salah satu daripada "11 bandar-bandar kecil insanely tercantik dari seluruh dunia" oleh US akhbar dalam talian The Huffington Post. Ia dianggap sebagai satu keajaiban unik nelayan.


Ha Long Bay pertama kali disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO kerana, nilai estetika universal cemerlang. Yang menawan perkampungan nelayan Cua Van terletak di selatan Ha Long Bay, tergolong dalam daerah Hung Thang, Ha Long bandar di wilayah Quang Ninh.


Cua Van berasal daripada dua perkampungan nelayan purba Giang Vong dan Truc Vong.

Kampung itu mempunyai lebih daripada 170 keluarga yang mempunyai lebih 750 orang. Generasi telah hidup sebuah perkampungan nelayan yang hidup di atas kapal laut dan melekat dengan pantai. Mata pencarian utama mereka adalah akuakultur dan menangkap ikan di teluk. Orang-orang kampung beroperasi sebagai sebuah keluarga yang rapat dan kekal budaya khas mereka sendiri. Hidup keadaan menjadikan nelayan hidup berkelompok dan berhampiran dengan laut. Hari ini, cabaran terbesar dengan kehidupan di kampung-kampung nelayan yang berkaitan dengan alam sekitar, terutamanya perubahan iklim. Kesedaran penduduk tempatan perlindungan alam sekitar telah dinaikkan dengan ketara. Penduduk kampung amat menyedari melindungi alam sekitar laut.


Kampung ini telah menarik sejumlah besar pelancong, termasuk dari luar negara yang datang untuk menikmati landskap indah perkampungan nelayan di teluk dan tradisi penduduk kampung dan budaya.
Perkampungan nelayan Cua Van turut menduduki tempat kesembilan daripada 16 bandar-bandar pantai yang paling indah di dunia oleh Amerika Syarikat menerusi majalah Travel + Leisure pada Oktober 2014, menurut Kementerian Vietnam Kebudayaan, Sukan, dan Pelancongan.



Perkampungan nelayan Cua Van di Ha Long Bay telah disenaraikan sebagai salah satu daripada kampung-kampung yang paling indah di dunia oleh laman perjalanan JourneyEtc.com. Laman web ini diterangkan Cua Van sebagai "pasti salah satu yang paling indah di dunia" dikelilingi oleh pulau batu kapur yang agung dan mempunyai gaya hidup desa.







No comments:

Post a Comment