Berapa lama anda boleh hidup, adakah anda mahu hidup 100++ tahun??







Bagi lima puluh tahun yang lalu, sains telah perlahan-lahan mengetahui rahsia dan di sini adalah penemuan terbaru untuk membantu anda dalam perjalanan anda untuk hidup lebih lama.

Tidur yang baik adalah penting

 Penyelidikan baru mencadangkan kita mungkin telah memandang rendah betapa pentingnya kesihatan secara keseluruhan. Kehilangan tidur kronik boleh mempercepatkan permulaan atau meningkatkan tahap keadaan yang berkaitan dengan usia seperti kencing manis, tekanan darah tinggi, obesiti, dan kehilangan ingatan, manakala kajian yang dijalankan oleh Estee Lauder menunjukkan bahawa tidur hanya meningkatkan tanda-tanda penuaan kulit dan pemulihan perlahan daripada tekanan alam sekitar. Dan menurut Dr Stephen G Jones, Pengarah Pesakit Luar Perubatan dan Pusat Healthy Aging di Hospital Greenwhich, tidur membantu menanamkan di dalam otak kita perkara yang kita belajar pada siang hari dan adalah penting untuk memori yang sihat apabila kita semakin tua.

Dan ia bukan berapa banyak tidur, tetapi bagaimana kita tidur. Tidur membantu meningkatkan pelepasan sisa dari otak yang boleh menghalang penyakit Alzheimer dan neurodegenerative, menurut satu kajian baru oleh The Stony Brook, reportsYahoo Kesihatan.



Mempunyai bulatan sosial yang kuat

Tekanan boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan dan mempercepatkan penuaan - ini bukan berita. Walaupun teknik bersantai dan senaman adalah dua penyelesaian yang paling besar yang dikemukakan untuk memerangi tekanan, saintis temui sekarang betapa pentingnya lingkungan sosial yang aktif adalah sebagai sebahagian daripada campuran ini.

"Apabila anda mengalami tekanan kronik anda menghasilkan lebih banyak hormon tekanan yang dipanggil kortisol," jelas Dr Anna Phillips Universiti Birmingham ke The Guardian. "Keadaan ini akan menyala untuk melemahkan pelbagai bahagian sistem imun anda yang terlibat dalam melawan jangkitan dan menghasilkan antibodi. Sel-sel imun yang benar-benar mendalam terjejas oleh hormon tekanan anda. Jadi orang-orang yang mempunyai sokongan sosial yang lebih baik dan kurang tekanan dalam hidup mereka seolah-olah mempunyai sistem imun yang sihat. "

"Pada orang dewasa lebih tua kita telah menunjukkan bahawa jika anda mempunyai bebanan kehidupan yang teruk, seperti perkabungan, ia boleh mengurangkan tindak balas anda untuk vaksinasi. Ini bermakna anda tidak akan dapat melawan selesema juga, atau radang paru-paru, yang dua daripada pembunuh terbesar orang yang lebih tua.

Jika anda mengalami perkabungan atau lain tekanan yang serius, "membuat banyak memastikan anda mempunyai rakan-rakan di tangan supaya anda tidak hanya orang yang berurusan dengannya," nasihat Emma. "Oleh itu, bagi sesetengah orang itulah kerja sukarela, atau pergi ke kumpulan sosial atau gereja - bertemu dengan orang yang mempunyai minat yang sama ketika anda masih aktif dan sihat dan tidak terlalu tertekan, jadi anda telah mendapat sumber-sumber ini di kemudian hari anda apabila anda dah lebih cenderung untuk memerlukan mereka. "



Manusia tidak direka untuk duduk!

Kehidupan moden memerlukan kita duduk untu setengah hari (dan itu tidak termasuk tidur) dan ahli sains kini telah membuat pautan kepada tingkah laku yang tidak aktif kepada pelbagai penyakit yang membimbangkan. Satu kajian baru-baru ini 43 kajian menganalisis aktiviti dan kanser harga setiap hari mendapati bahawa orang yang dilaporkan duduk lebih lama dalam sehari mempunyai risiko 24% lebih besar mendapat kanser 32% lebih tinggi daripada kanser endometrium dan risiko 21% lebih tinggi daripada kanser paru-paru, laporan Time.com. Jika anda tidak boleh mengelakkan duduk untuk kerja anda, pakar menasihatkan bangun dari meja anda dan pergi berjalan-jalan - walaupun ia adalah di sekitar pejabat setiap jam.

Membuat senaman sebahagian daripada hidup anda

Jika anda berfikir senaman adalah hanya kira-kira menjaga berat badan anda ke bawah, fikir sekali lagi - saintis telah menemui bahawa manfaat menjangkau lebih jauh daripada itu, terutamanya apabila kita semakin tua. Janet seorang profesor biologi sel imun di Universiti Birmingham dan Pengarah Pusat Aruk BSMM untuk Muskuloskeletal Penuaan Penyelidikan telah menemui cara kardiovaskular senaman seperti berlari, berenang dan berjalan pantas adalah baik untuk fungsi imun dan juga, laporan The Guardian . Kajian mendapati bahawa neutrofil - atau sel-sel imun yang membantu melawan jangkitan bakteria - tidak bekerja dan juga di kalangan orang dewasa yang lebih tua yang tidak mengambil senaman. Senaman juga boleh membantu tahap kortisol rendah dibangkitkan  boleh bertanggungjawab untuk tekanan menaikkan darah, meningkatkan otot dan kehilangan tulang dan pengedaran lemak di sekitar perut.



Jangan makan banyak

Bolehkah puasa menjadi kunci kepada fikiran yang tajam ke hari tua kita? Menurut Dr Sandrine Thuret dari Institut Psikiatri di King College London - yang dirinya hanya makan setiap hari - jawapan yang mungkin ya. Katanya kepada The Gaurdian supaya kami dapat mengelakkan penurunan kognitif melalui menyekat kalori dengan penyelidikan menunjukkan bahawa di kalangan mereka yang lebih 70, puasa sekejap membawa kepada peningkatan 30% dalam memori lisan selepas tiga bulan. "Puasa sekejap-sekejap" - pada hari berturut-turut atau ganti - juga ditunjukkan untuk membantu dalam penyakit kencing manis, penyakit jantung, untuk mengawal berat badan dan untuk perlindungan terhadap penyakit, termasuk penyakit demensia seperti Alzheimer.

Mengikuti diet anti-radang

Dan sudah tentu, ia bukan hanya tentang berapa banyak yang kita makan (atau tidak makan). Apa yang kita makan mempunyai kesan yang besar ke dalam kesihatan otak kita - dan oleh itu kualiti hidup - seperti yang kita mencapai usia tua. Penyelidik di Universiti Newcastle berkata, mereka telah menemui bagaimana seseorang individu boleh hidup di luar 100 tahun dan juga lulus ke bawah kepada anak-anak mereka - dan itu semua yang perlu dilakukan dengan keradangan.

"Ia telah lama diketahui bahawa keradangan kronik dikaitkan dengan proses penuaan dalam lebih muda, lebih populasi 'normal', tetapi ia hanya baru-baru ini kita pun mekanikal boleh membuktikan keradangan yang sebenarnya menyebabkan penuaan dipercepatkan dalam tikus," Kajian penulis bersama Professor Thomas von Zglinicki, dari Institut Newcastle University untuk Penuaan memberitahu Forbes.com.

"Kajian ini, menunjukkan buat kali pertama bahawa tahap keradangan meramalkan berjaya penuaan walaupun dalam lama melampau, membuat kes yang kuat untuk menganggap bahawa keradangan kronik mendorong penuaan manusia juga."

Data klinikal menunjukkan bahawa keradangan sel boleh cepat dikurangkan dengan diet yang mengekalkan keseimbangan protein rendah lemak, karbohidrat rendah glisemik (iaitu buah-buahan dan sayur-sayuran), dan jumlah yang sederhana lemak yang rendah dalam kedua-dua lemak omega-6 dan tepu setiap kali waktu makan.



Menjalankan otak anda

Sains masih mempunyai cara yang lama untuk menemui cara untuk menghentikan proses penuaan, tetapi ia mungkin mencegah lebih baik daripada mengubati apabila ia datang untuk mencegah penyakit-penyakit degeneratif seperti Alzheimer dan demensia.

Neuroscientists telah mendapati bahawa melibatkan diri secara aktif otak dalam pembelajaran dan pendidikan sepanjang hidup boleh memberi kesan yang besar kepada berapa umur otak. Pamela Greenwood, neuroscientist kognitif dan penulis bersama buku Memupuk Otak tua dan Minda menjelaskan, "latihan kognitif muncul untuk mengubah struktur otak dan fisiologi, dan neurogenesis boleh memainkan peranan dalam faedah pembelajaran yang baru."

Mencabar otak anda dengan latihan mental dipercayai untuk mengaktifkan proses yang membantu mengekalkan sel-sel otak individu dan merangsang komunikasi di antara mereka. Sama ada anda meneruskan hobi atau belajar kemahiran baru, membaca, menyertai kumpulan buku, bermain catur atau jambatan, menulis kisah hidup anda, muzik pengajian atau seni, hanya membuat hidup lama belajar keutamaan.

Sekarang meletakkan semua bersama-sama.

Satu lagi fakta bahawa penyelidik dan saintis menjaga menunjuk kembali ke, adalah bahawa walaupun berpuluh-puluh kajian mengenai centenarians, tidak seolah-olah menjadi satu corak kehidupan biasa atau sejarah yang dikongsi oleh orang-orang ini hidup lama. Namun, penyelidik mengatakan bahawa mereka telah menemui beberapa persamaan.

Dr. Luca Giliberto, seorang doktor penyiasat di Pusat Penyelidikan Litwin-Zucker Pengajian Penyakit Alzheimer di Institut Feinstein Penyelidikan Perubatan di Manhasset, NY memberitahu Hari Kesihatan itu semua tentang gaya hidup yang sihat secara keseluruhan.
" kata Giliberto. "Pada hakikatnya, ia mungkin baki semua aspek-aspek dan kualiti yang dilampirkan kehidupan, fizikal dan aktiviti mental, dan kepuasan peribadi yang melengkapkan resipi untuk kognisi yang baik."

"Ia tidak pernah terlambat untuk memulakan pencegahan, terutama makanan dan aktiviti fizikal.
"Cadangan kami untuk mereka yang bercita-cita untuk kekal sihat adalah untuk menahan diri daripada merokok, mengekalkan tahap kolesterol yang sihat dan mengurangkan diri mereka kepada empat cawan kopi sehari," kata Dr Lars Wilhelmsen, Akademi Sahlgrenska di Universiti Gothenburg, yang telah terlibat dalam kajian mercu tanda perwira sejak 50 tahun yang lalu, kepada The Telegraph.





No comments:

Post a Comment