Bumi kehilangan pokok-pokok melebihi 50% kerana pembalakan



Bumi, planet bumi telah memberikan manusia sumber hidup mereka sejak nenek moyang manusia dari awal. Tetapi bumi telah kehilangan pokok-pokok yang melebihi separuh daripada jumlah itu, sejak orang tahu bagaimana untuk menggunakan keperluan harian, menurut laman web yang diterbitkan mengenai penemuan saintis baru-baru ini.

Satu kajian utama telah dianggarkan bahawa terdapat kira-kira 3 bilion pokok dibiarkan hari ini, tetapi jumlah ini adalah sama dengan 45% daripada jumlah keseluruhan, sebelum nenek moyang manusia dilahirkan. Dengan menggunakan data imej dari beberapa penyelidik satelit perhutanan telah menunjukkan buat kali pertama jumlah bilangan pokok betul-betul di setiap benua kecuali benua Antartika.


Anggaran sebelumnya telah menunjukkan bahawa pokok-pokok berjumlah hanya lebih $ 400 bilion, Tetapi kajian terbaru ini mencerminkan hanya $ 3040000000. Walau bagaimanapun, walaupun jumlah sebenar lebih daripada 8 kali jangkaan sebelum ini, ahli-ahli sains telah memberi amaran bahawa penebangan hutan di kira-kira $ 15000000000 pokok setiap tahun, kebanyakannya di kawasan tropika, yang kaya dengan pokok-pokok yang tertua dan terbesar di dunia.



Dikira dengan kumpulan yang sama mendapati 1.39 bilion daripada jumlah pokok yang tumbuh di kawasan tropika, dan lebih daripada 0610000000 pokok yang ditanam di Amerika Syarikat dan Eropah, bersama-sama dengan 0740000000 lain di kutub utara Kanada dan di Rusia.




No comments:

Post a Comment