Baki 1,500 spesies mineral masih belum ditemui dibumi




Amerika: Satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh Carnegie Institute of Science oleh Robert M. Hazen menggunakan kaedah yang penuh dengan pakar-pakar dalam sistem model, mendapati bahawa bumi yang tinggal kira-kira 1563 spesies mineral masih belum ditemui lagi.


Pada masa ini kira-kira 5,000 spesies mineral sudah diketahui. Di samping itu, sekumpulan saintis memberitahu bahawa kepelbagaian  mineral di Bumi adalah sesuatu yang unik, dan mereka tidak akan dapat mencari di planet-planet lain, walaupun planet di luar sistem solar.

Mineral berlaku oleh faktor semula jadi. Ianya disusun dalam susunan atom dan sebatian kimia yang tepat. Mereka dibentuk oleh perbezaan aktiviti geografi, seperti gunung berapi tektonik aktiviti interaksi antara air dan batu, dan tindak balas kimia.
Menurut Hazen, berkata yang tidak mereka kenal adalah yang paling penting kerana mereka mempunyai hubungan dengan perkembangan kehidupan di bumi. Ore daripada 2 3 dikenali yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti seperti National Geographic air mineral berkarbonat yang dihasilkan oleh bakteria. Kebangkitan bakteria fotosintesis 2.4 bilion tahun yang lalu, yang menyebabkan peningkatan kepekatan atmosfera oksigen juga meningkatkan jumlah jenis bijih.


Hazen dan rakan-rakannya menggunakan koumrousthete ekosistem untuk membuat perbandingan dengan sampel Bass (pangkalan data) untuk menganggarkan bijih jenis spesies mineral yang berlaku dalam masa yang lama. Beberapa mineral hilang sepenuhnya akibat hakisan, tenggelam atau ke dalam lapisan kedua bumi (atau lapisan yang dikenali sebagai mantel). Tetapi 1563 daripada mereka mampu untuk dicari dan hanya menunggu penerokaan manusia.








No comments:

Post a Comment