Kehidupan asing mungkin hidup tanpa oksigen



Oksigen sentiasa dilihat sebagai sumber yang paling penting dalam kehidupan manusia dan haiwan di dalam bumi. Tetapi sekarang Saintis Jepun mencadangkan hipotesis baru mendakwa bahawa kehidupan asing mungkin hidup tanpa oksigen di Bumi.

Encik Profesor Norio Narita Pusat Biologi astronomi Institut Sains Asli Jepun menyatakan bahawa jika kehidupan di luar planet ini, ia mampu hidup melalui oksigen Jika tidak dipanggil «abiotik oksigen» adalah gas yang tidak dapat mengekalkan kehidupan di bumi, katanya.
Gas ini dihasilkan oleh tindak balas kimia antara oksida titanium dikenali di planet-planet lain, terutama di bulan.

Jika suasana planet serupa dengan Bumi tindak balas kimia titanium oksida akan berada di sana sekitar 0.05% daripada keluasan tanah di bumi ini yang boleh menyokong kehidupan kerana Titanic uranium oksida juga dijumpai di dalam atmosfera Bumi juga hanya dikeluarkan di kawasan yang berbeza mengikut atas kawasan seperti oksigen dan di sebuah planet yang jenis oksigen oksigen abiotik.

Untuk menyelidik kehidupan di planet di luar sistem solar melalui pemerhatian astronomi, mereka digabungkan dengan pengetahuan dari bidang sains dan menggalakkan ahli biologi penyelidikan astronomi untuk mewujudkan satu identiti yang jelas tentang kehidupan asing, menurut Profesor Norio Narita.



No comments:

Post a Comment