Mayat anjing berusia 12,000 tahun lalu ditemui ahli arkeologi



Imej ini menunjukkan bahawa badan anjing 12,000 tahun lalu di Siberia, Pasukan arkeologi menemui mayat anjing kering dan mengesahkan bahawa anjing ini benar-benar boleh mengekalkan bentuk badan dan merupakan anjing tertua yang ditemui empat tahun lalu.

Hasil kajian terbaru oleh penyelidik, selepas belajar melalui bukti yang ditinggalkan oleh anjing-anjing yang dijumpai mati di mata air yang berusia beribu-ribu tahun yang lalu . Malah, di dalam tanah terdapat objek misteri yang sebenarnya kita tidak tahu, anjing itu dijumpai sedalam 6 kaki jauh di dalam tanah.


Ahli arkeologi percaya bahawa anjing-anjing ini telah kehilangan nyawa mereka kerana tanah runtuh akibat banjir dalam sungai Syalakh di kawasan pedalaman Republik sakha, juga dikenali sebagai Yakutia, Rusia.
Badan-badan anjing yang ditemui jelas terdapat ekor, kuku dan kepala. Kedua-dua anjing mati ditemui di lapisan lumpur dan sangat luar biasa kerana dapat mengekalkan keadaan fizikal yang baik.


Malah, tujuan penerokaan ini adalah untuk mencari aktiviti kehidupan orang-orang yang tinggal di kawasan ini, dan akan mengkaji bukti pertama anjing-anjing yang hidup bersama dengan orang-orang kuno.





No comments:

Post a Comment