MASALAH YANG DAPAT MENGGANGGU KESIHATAN MENTAL KITA

 MENTAL HEALTH

Minda kita perlu dijaga dengan baik. Kesihatan mental penting kerana apabila mental tidak sihat, badan kita pun tidak sihat. Begitu juga apabila badan kita tidak sihat, minda kita juga turut tidak sihat. Menurut ilmu perubatan, terdapat beberapa masalah yang dapat mengganggu kesihatan mental kita. Masalah-masalah ini boleh membawa kerosakan kepada akal, menumpulkan minda mencacatkan tugas pemikiran di dalam diri manusia dan menimbulkan banyak bahaya kepada tubuh.
Antara masalah itu adalah:

1. Bahaya minum arak dan semua minuman yang memabukkan. Arak dan seumpamanya adalah pembunuh kesihatan mental dan fizikal serta pembawa kepada penyakit gila dan tidak waras.

2. Bahaya melakukan seks onani atau melancap. Orang yang biasa melakukan perlakuan tidak berakhlak ini menyebabkan batuk kering, melemahkan ingatan, menyebabkan penyakit otak.

3. Bahaya merokok. Kesan merokok kepada akal antaranya mengganggu urat saraf, Mengacau fikiran dan ingatan serta melemahkan bakat otak untuk berfikir.

4. Bahaya menaikkan berahi seks seperti menonton filem-filem lucah, darma-darma yang tidak berakhlak, gambar-gambar bogel dan pornografi kerana ia membantutkan tugas akal, menyebabkan gangguan, membunuh bakat otak untuk berfikir, menghilangkan hafalan, menumpulkan otak dan melalaikan.



Terima kasih kerana membaca

No comments:

Post a Comment