Anda mungkin tertanya-tanya sama ada bulan dan Marikh mempunyai gempa bumi?




Gempa Bumi adalah satu kejadian yang sering berlaku di seluruh dunia. Tetapi anda mungkin tertanya-tanya sama ada bulan dan Marikh mempunyai gempa bumi? Menurut Theatlantic berkata gempa bumi di bulan benar-benar pernah wujud, manakala ahli-ahli sains Mars juga membuat kesimpulan bahawa mungkin ada gempa bumi.





Sumber yang sama mendedahkan bahawa gempa bumi bulan wujud dalam gempa bumi di planet ini. Malah, pada tahun 1970, tahap sekurang-kurangnya 5.5 gempa bumi menggegarkan lapisan vektor di atas bulan. Insiden telah berlangsung selama lebih daripada 10 minit, kemudian turun semula beransur-ansur dalam kira-kira 4 hingga 5 jam. Profesor Clive Neal geografi kepada NASA data berkata bahawa gempa bumi yang kuat di bulan boleh menyebabkan apartmen seorang lelaki retak jika ada penduduk yang tinggal di sana.

Pada tahun 1972 avkasayean-Moon telah meningkatkan pememantau gempa bumi di sana, dan ia menunjukkan bahawa 12,000 gegaran yang pernah wujud tahap Quake 4 bulan gempa bumi yang kuat dan lemah haba serta gempa bumi seismik.



Sekumpulan saintis juga memberi perhatian di Marikh untuk mencari gempa bumi. Pada bulan Mac tahun depan, NASA akan menghantar kapal angkasa melalui misi InSight ke Marikh dilengkapi dengan alat-alat untuk mengukur gempa bumi untuk pergi bersama mereka.

Walau bagaimanapun, Neal berkata, sambil menambah ia berani menganggap bahawa Marikh tidak mempunyai gempa bumi yang sama, Ini adalah misi yang sangat penting untuk meneroka Marikh, terutama kemungkinan gempa bumi, yang dicurigai saintis.




No comments:

Post a Comment