KISAH PELAJAR DAN KENTANG YANG BUSUK



Satu ketika, ada seorang guru meminta pelajar-pelajarnya membawakan satu kantung plastik ke sekolah. Lalu, dia meminta setiap pelajar-pelajarnya memasukkan beberapa biji kentang ke dalamnya. Setiap pelajar diminta memasukkan sebiji kentang bagi setiap seorang yang mereka benci dan tidak mau memaafkan serta menulis nama orang yang mereka benci pada setiap satu kentang.

Ada beberapa pelajarnya yang kantungnya agak ringan walaupun ada juga sebahagian besarnya mempunyai kantung yang berat. Mereka diminta membawa kantung yang berisi kentang itu ke mana sahaja mereka pergi sepanjang masa termasuk masa makan dan tidur selama dua minggu.

Lama-kelamaan keadaan kentang itu semakin tidak menentu. Banyak kentang itu mula membusuk dan buruk. Hampir semua pelajar mengeluh dangan tugasan itu.

Akhirnya tamat tempoh dua minggu itu dan guru itu mendapati ramai pelajarnya yang membuang kantung itu kerana tidak tahan dengan kentang-kentang yang mula membusuk itu. Pelajar-pelajar yang mengeluh dan tidak faham mengenai tugasan ini akhirnya mendapat jawapan daripada guru mereka. Guru itu berkata,


 "Membawa beban yang tidak berguna sesungguhnya amat memeritkan dan mensia-siakan kehidupan kita. Begitu juga dengan hati yang penuh dendam dan benci akan memburuk dan merosakkan diri kita sendiri,"


Ramai antara kita memilih untuk menyimpan dendam, kebencian dan permusuhan berpanjangan dengan orang yang pernah menyakiti atau menganiayanya. Hati kita dibiarkan penuh dengan perasaan negatif yang dapat membawa kepada kemerosotan psikologi dan fizikal secara langsung atau tidak.

Dari sudut kesihatan pula, majalah life menyatakan, "Ciri utama orang yang mempunyai tekanan darah tinggi adalah suka menyimpan dendam dan benci."

Dale Carniege, pakar motivasi terkemuka menegaskan dengan membenci musuh-musuh, bererti kita memberi kekuatan kepada mereka bagi menghancurkan kita. Rasa benci kita sama sekali tidak merugikan mereka tetapi kita yang akan hilang kenikmatan dalam hidup ini.

Jeneral Eisenhower panglima agung dalam sejarah perang dunia moden menyatakan, "Janganlah kita membazirkan waktu sesaat bagi membenci musuh kita."

Hati yang bersih akan mendekatkan lagi kita kepada TUHAN kerana kita akan sentiasa percaya yang penganiayaan dan penderitaan yang dilakukan oleh orang lain kepada kita adalah ketentuan TUHAN dan pasti ada hikmah disebaliknya. Cukuplah TUHAN sebagai pelindung.

Mulai hari ini jadikan hati dan minda lebih bersih dan ringan daripada membawa beban yang busuk seperti cerita di atas tadi dalam perjalanan hidup yang panjang pada hari ini dan hari esok akan datang.











No comments:

Post a Comment