APA MAKNA KEHIDUPAN YANG BAHAGIA??





Perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah kita mahukan anak-anak menikmati kehidupan yang baik dah bahagia tetapi apakah yang dikatakan kehidupan yang baik dan bahagia itu?

Adakah dengan mempunyai wang yang banyak sehingga mampu membeli apa sahaja yang diinginkan, atau mempunyai sebuah keluarga yang bahagia atau kepuasan dalam berkerja?

Apa saja tanggapan yang anda fikirkan mengenai kehidupan yang baik dan bahagia, wang tetap memainkan peranan penting.



Bagaimanapun, ramai orang percaya kehidupan yang baik hanya dinikmati jika seseorang itu memiliki kad kredit, kondominium, kereta,keahlian kelab dan wang. Tanggapan seumpamanya bukan saja bersifat materialistik malah tidak betul.

Terdapat juga mereka yang akhirnya hidup sengsara kerana terlalu banyak berhutang semata-mata untuk mendapat benda-benda yang tidak penting.
Terperangkap dalam hutang dan tidak mampu untuk keluar daripadanya adalah antara trauma yang paling besar dalam kehidupan. Ia boleh menyebabkan anda kehilangan harta benda dan kehormatan diri dan terbeban dengan kehidupan yang resah serta keluarga yang tidak teratur.

Salah satu sebab orang sering terperangkap dalam jerat hutang ialah kerana mereka merasakan mereka perlu mengikut arus " tuntutan gaya hidup masa kini". Walaupun tidak mampuh, mereka sanggup membelanjakan wang simpanan dan meminjam dalam jumlah yang banyak untuk meraikan perkahwinan anak-anak, ataupun berbelanja sewaktu musim perayaan seperti Hari Raya, Tahun Baru Cina, dan Deepavali

Masalah lain ialah kebanyakan orang merasakan bahawa mereka perlu memiliki barangan dan peralatan yang dikaitkan "kehidupan moden" walaupun mereka sebenarnya tidak mampuh untuk memilikinya.



Gejala sosial juga membawa ramai orang ke ambang hutang. Sebaliknya hutang pula membawa kepada gejala sosial. Mereka menjadi penagih alkohol, merokok, judi atau mengambil dadah. Jadi tidak hairanlah jika perangkap hutang memecah-belahkan ikatan kekeluargaan. segelintir ibu bapa enggan mengaku anak untuk mengelak daripada diganggu oleh ah long yang menuntut hutang anak-anak mereka sendiri.

Justeru, kehidupan yang baik hanya akan dinikmati apabila anda, bukanya bank atau ah long, yang mengawal kehidupan anda sendiri. bolehkah anda mengatakan kehidupan anda dalam kawalan anda jika anda terus dikejar untuk membayar hutang kereta dan kad kredit?



Perangkap hutang boleh menjadi "putaran ganas" yang amat sukar untuk keluar daripadanya. Dengan wang yang terpaksa digunakan untuk membayar hutang, tiada simpanan untuk masa depan. Akibatnya anda terpaksa berkerja bertungkus lumus tetapi akhirnya tidak kemana-mana melainkan hanya untuk melunaskan hutang. Apalah erti kehidupan yang tertekan sebegini padahal hidup ini jauh lebih bermakna untuk mencapai kebahagian dari hanya memuaskan nafsu untuk memiliki dan membeli.

Oleh itu, anak-anak perlu diajar untuk menguruskan wang mereka dengan bijak supaya mereka boleh berjimat dan merancang simpanan buat masa depan. Menabung adalah cara terbaik untuk mendidik anak-anak mengambil berat soal masa depan mereka. Untuk menggalakkan mereka menabung, pastikan mereka belajar memperuntukkan sejumlah tertentu wang belanja yang diterima setiap bulan. Petuanya mudah: Simpan dahulu, kemudian baru berbelanja , bukanya berbelanja dan kemudian menyimpan bakinya.



Pada hakikatnya kehidupan yang baik dan bahagia bukanlah semata-mata berkinsar tentang wang. Tetapi kita tidak boleh menafikan bahawa wang memainkan peranan penting kerana tanpanya kehidupan kita akan menjadi rumit dan sukar diurus.

Satu pelajaran penting untuk keluarga kita untuk menikmati kehidupan yang lebih bahagia, kita perlu mengawal kehidupan kita sendiri dan hal ini boleh dilakukan apabila kita mampu mengawal wang kita sendiri.

Jika wang dapat diuruskan dengan baik, belajarlah mengamalkan kehidupan yang sederhana, dan hidup merdeka dari hutang, maka ia adalah pencapaian terbaik untuk menikmati kebahagiaan hidup. Mengekang keinginan nafsu dan menolak pengaruh gaya hidup semasa yang membazir dan bermewah-mewah membolehkan seseorang itu mengawal diri supaya memberi keutamaan kepada yang perlu sahajah dan tidak terpukau untuk membeli dan berhutang. Dengan ini erti kehidupan yang bermakna dan berkualiti boleh dirasai sebagai suatu yang jauh lebih bernilai dari hanya wang.
















Wang dan kehidupan ketika usia muda




No comments:

Post a Comment