Tumbuhan berbunga yang paling awal di bumi





Amerika Syarikat: Ahli arkeologi klasik Herbarium di Universiti Indiana, David Dilcher dan rakan-rakannya dari Eropah telah mengenal pasti sejenis tumbuhan akuatik pertama di bumi 125-130 juta tahun yang lalu dan merupakan tumbuhan berbunga yang paling awal.

Hasil kajian telah diterbitkan pada 17 Ogos 2015, bunga yang dipanggil angiosperma tumbuhan Montsechia Vidalii. Mereka melihat berkembang di beberapa tasik air tawar di pergunungan Sepanyol. Fosil yang telah ditemui lebih daripada 100 tahun yang lalu di atas batu kapur Iberia, kebanyakannya di kawasan gunung dan di tengah pergunungan Montsec Sepanyol, yang terletak berhampiran sempadan dengan Perancis.

Menentukan jangka hayat tumbuhan di atas adalah dengan perbandingan antara fosil dengan tumbuh-tumbuhan fosil lain yang tumbuh dalam masa yang sama, termasuk Charophytes lumut jenis yang berada dalam era dinosaur. Menurut bentuk yang Dilcher katakan bahawa tumbuh-tumbuhan Montsechia mempunyai persaman dengan Ceratophyllum.

Dalam langkah seterusnya, Dilcher dan pasukannya akan berusaha untuk mencari penelitian yang berkaitan dengan pelbagai Montsechia dan Ceratophyllum. Selain itu, mereka akan mendalamkan pemahaman dalam mencari sumber tumbuh-tumbuhan ini.


No comments:

Post a Comment