PEMUDA DAN TAPAK SULAIMAN


Setiap hari selepas bangun daripada tidurnya sebelum dinihari, orang tua itu akan memulakan harinya dengan berjalan menyusuri pantai yang berhampiran rumahnya.

Satu pagi, ketika dia sedang berjalan, dia ternampak seorang pemuda sedang mengutip tapak sulaiman yang banyak terdampar di tepi pantai kerana dibawa arus air pasang semalam. Pemuda itu membalingkan tapak-tapak sulaiman itu ke laut semula.Lelaki itu tertarik mahu bertanya apakah tujuan pemuda itu berbuat demikian.

''Air pasang telah menyebabkan tapak-tapak sulaiman ini terdampar di tepi pantai dan tidak dapat kembali ke laut semula dengan sendirinya'', balas pemuda itu. Kemudian menyambung, ''semuanya akan mati selepas matahari terbit kecuali ia kembali ke laut semula. Ini yang sedang saya lakukan,''

Pemuda itu terus melakukanya sambil lelaki tua itu memerhatikan di sekeliling pantai. Tidak terkira banyaknya tapak sulaiman yang terdampar  dan mustahil boleh diselamatkan semuanya. Orang tua itu berkata kepada pemuda itu, ''Hentikan sahaja perbuatan kamu ini kerana kamu tidak akan sempat menyelamatkan kesemuanya dan tiada perubahan yang akan berlaku''. Pemuda itu berhenti sejenak mendengarnya tetapi dia terus mengutip tapak sulaiman dan membalingkanya sejauh mungkin. Kemudia berpusing ke arah orang tua itu dan berkata ''Saya telah melakukan perubahan yang kecil beberapa detik yang lalu tetapi ia menjadi semakin besar dan besar...'', sambil tanganya terus mengutip dan membaling tapak sulaiman itu.

Sebelum dia melangkah lebih jauh meninggalkan lelaki tua itu, dia sempat berkata, ''Tindakan kita walaupun kecil akan membawa perubahan yang besar sekiranya kita mula melakukanya dan bukan hanya berkata-kata.'' Pemuda itu tersenyum dan terus membaling dan membaling.



Ramai antara kita enggan memulakan gerak kerja kerana berfikir ia tidak akan berkesan dengan hanya sesuatu yang kecil dan menjadikanya alasan yang cukup kuat bagi tidak memulakan atau menangguhkan gerak kerja. Bukan sahaja dalam perniagaan tetapi juga dalam kehidupan seharian.

Agak sukar bagi kita mula menyimpan walaupun sedikit daripada pendapatan yang diterima setiap bulan kerana beralasan selalu tidak cukup duit, duit yang ada hanya cukup-cukup mahu hidup dan pelbagai alasan lagi. Menunggu masa yang masa sesuai supaya tidak mula menyimpan. Sebenarnya prinsip 'Berbelanja selepas menyimpan' adalah mudah sekiranya dibandingkan menyimpan selepas berbelanja.

Perubahan kecil juga dapat dilakukan oleh kita dengan hanya memulakan pengucapan salam ataupun melemparkan senyuman ikhlas kepada ahli-ahli dalam komuniti dan kejiranan. Perubahan kecil ini akan membawa kepada perubahan yang besar dengan melahirkan komuniti yang penyayang, tolong-menolong dan bersatu padu. Sekurang-kurangnya kita rasa selamat berada di rumah dan kejiranan. Semua ini dapat bermula dengan satu senyuman ikhlas.

Perubahan-perubahan yang kecil ini juga tidak semestinya dapat dilihat secara nyata atau dinilai secara zahir. Ia boleh dilakukan oleh kita bagi perubahan spiritual dan minda kita. Contohnya, sekiranya sebelum ini kita seorang yang begitu pesimis kepada kehidupan yang dilalui. Seperti kita selalu terfikir ''nasib malang selalu berlaku pada saya'', ''saya tidak mampuh melakukanya'' dan seumpama denganya.

Mulai sekarang kita dapat mengubahnya beransur-ansur. Perubahan minda ini tidak semestinya diperolehi melalui seminar atau kursus motivasi yang bernilai ratusan atau ribuan ringgit. Bagi permulaan kita boleh dapatkan dengan kos yang minima seperti membeli buku-buku motivasi atau melayari blog-blog tertentu secara percuma.

Mulakan segala perubahan yang kita perlukan secara kecil dan pasti satu hari ia akan memberi perubahan yang baru dan besar pula. Jangan sekali-kali menanggukan sesuatu kerana ia kecil!!








No comments:

Post a Comment