Misi kapal angkasa Horizons baru di luar jangkaan



Amerika Syarikat: Misi New Horizons kapal angkasa agensi NASA dijangka melakukan perjalanan untuk mengetahui lebih lanjut tentang sistem solar. Kapal angkasa, yang tiba di planet Pluto dan kenderaan bulan yang terus memberikan data-data penting ke bumi. Penemuan baru akan membantu ahli-ahli astronomi menyelesaikan misteri yang tersembunyi pada akhir sistem suria kita.


Michael E. Summers Profesor Sains untuk mengkaji planet dan bintang Universiti George Mason di Virginia dan pemerhati kraf New Horizons mendakwa bahawa misi di atas di luar jangkaan saintis.
Katanya dalam laman web Phys.org bahawa 'maklumat yang diterima daripada kapal angkasa New Horizons telah memberikan kita perspektif yang salah sama sekali baru kepada sejarah planet Pluto NATO dan bagaimana boleh diperbaharui dan juga interaksi atmosfera dan permukaan ia ... imej planet Pluto NATO  membuat kita berfikir. Khususnya, ia telah mencipta soalan yang baru, 'Bagaimana boleh planet kecil berkembang dalam sistem solar?'.

Anggaran saintis planet ais kecil seperti Pluto adalah planet Marikh berumur lebih dari 4 juta tahun. Kerana mereka kecil, ahli-ahli sains akan dapat mengkaji pembentukan planet lain lebih mudah. Tertanya-tanya satu perkara hasil kajian masa lalu di planet Pluto adalah gas nitrogen. Ini kerana kelebihan kapal angkasa New Horizons boleh mengambil gambar kecil Pluto, dalam persekitaran ruang siber dalam 1 jam.


Selain daripada kajian pengesanan nitrogen juga mendapati ais besar yang didakwa disebabkan oleh nitrogen dan ais di khatulistiwa. Di samping itu, kapal angkasa yang dikesan di atas atmosfera lapisan jerebu yang meliputi seluruh planet.




No comments:

Post a Comment