PERUBAHAN PAYUDARA AKAN TERJADI DI USIA 20, 30, DAN 40 TAHUN



Seiring bertambahnya usia, bentuk tubuh tentu akan berubah, termasuk payudara. Perubahan payudara akan berlaku baik dari rupa sehingga bahagian dalam payudara. Jadi, ada baiknya kenali perubahan yang akan berlaku pada payudara di setiap sepuluh tahun pertambahan usia.


Usia 20

Banyak perubahan

Saiz payudara anda boleh berubah-ubah kerana pelbagai alasan dalam satu dekad ini, menurut isa Jacob, MD, profesor bedah di Johns Hopkins Medicine. Pertama, ketika metabolisme anda mula perlahan. "Payudara akan berubah saiz apabila berat badan naik ataupun turun," ujar Jacob. Penyebab lain adalah kehamilan.

"Banyak wanita mula hamil di usia 20-an, jadi akan ada pembesaran payudara yang terjadi sesuai dengan penambahan berat badan dan untuk persediaan menyusukan bayi," katanya. Setelah masa menyusui, payudara boleh jadi lebih kecil atau bahkan lebih besar dari sebelum masa kehamilan. Tak hanya itu, kehamilan akan membuat areola menghitam dan puting membesar, tapi umumnya ini akan kembali normal selepas melahirkan.


Lebam dan gumpalan

Perubahan fibrokistik, adalah keadaan sangat umum yang ditandai dengan ketulan jinak pada satu atau kedua-dua payudara, yang sering kali berlaku pada usia 20-an. Wanita pada usia ini kemungkinan masih menyesuaikan dengan perubahan kitaran haid, yang berkaitan dengan perbezaan hormon seperti estrogen. Inilah yang menyebabkan munculnya benjolan jinak pada payudara, yang umumnya adalah normal.

Jika anda merasakan benjolan dengan rasa sakit, tetapi juga terasa di bahagian lain, baik di payudara yang sama atau payudara yang lain, ini kemungkinan perubahan fibrokistik, jadi tak perlu bimbang. "Benjolan yang berkaitan dengan kanser biasanya tidak sakit," ujar Jacob. Tapi, untuk lebih yakin anda boleh melakukan pemeriksaan dengan doktor.


Usia 30

Selepas mempunyai beberapa anak, kulit payudara cenderung mengendur berkaitan dengan naik dan turunnya berat badan. "Ini boleh menyebabkanstretch marks atau ptosis, di mana payudara menurun ke bawah," ungkap Jacobs. Hal ini biasanya akan terjadi jika anda mengalami kenaikan berat badan yang ketara selama dans etelah kehamilan. Jadi, jangan bimbang jika tanda regangan muncul, meski boleh juga akan muncul di bahagian perut anda.



Usia 40

Terasa lebih lembut

Di usia 40-an, menopause akan menyebabkan perubahan pada payudara sama seperti ovari yang memroduksi lebih sedikit estrogen. "Pada titik ini, payudara akan melalui apa yang disebut dengan Involusi, di mana rangkaian dalam payudara digantikan oleh lemak, yang terasa lebih lembut, sehingga payudara tak lagi terasa padat," ujar Jacobs.
Involusi tak berlaku secara serentak, jadi satu bahagian mungkin dipenuhi lemak, lalu bahagian lain terasa seperti ketulan. Jika benjolan lembut, seperti bahagian samping hidung anda, ini bukanlah suatu tanda yang berbahaya.

Namun, jika lebam sedikit pepejal seperti tulang hidung anda, ini harus segera dinilai. Kerana itu, baik untuk anda secara rutin melakukan SADARI tau periksa payudara sendiri, sehingga anda dapat dengan mudah mengetahui ada sesuatu yang tak normal pada payudara.


Menurunnya kepadatan

Meski anda boleh mengalami ptosis selepas mengalami penurunan berat bada dalam jumlah banyak, normalnya anda akan mengalami secara semula jadi sesuai pertambahan usia. Keanjalan payudara akan menurun kerana pengeluaran kolagen mula berkurangan. Ini juga yang menyebabkan payudara tak lagi padat. "Salah satu alasan mamogram disyorkan untuk dilakukan secara rutin selepas usia 40 tahun, kerana doktor dapat melihat dnegan baik apa yang menyebabkan kepadatan payudara berkurangan," jelas Jacobs.








No comments:

Post a Comment