Piramid berbentuk kuil di Mexico berusia 1,000 tahun






Mexico: Para penyelidik mendapati campur air yang besar ada di bawah Kuil Kukulkan yang berusia lebih 1,000 tahun dan terletak di bandar Maya di utara Mexico.

Ramai pakar percaya bahawa kuil yang besar ini adalah tempat yang penting sebagai tempat suci mereka. Selain itu, air yang bercampur-campur didalam kuil melekat melalui sungai bawah tanah.

Encik Andres Tejero-Andrade arkeologi di Universiti autonomi kebangsaan Mexico, yang mengetuai kajian di atas, berkata etnik Maya mungkin dibina antara 900 hingga 1,100 tahun lalu pada campuran yang sebahagian berahsia daripada kepercayaan agama yang tersendiri. Beliau menambah bahawa ia adalah sebuah kuil, yang mewakili neraka diciptakan dan air.

Campurkan air, dianggarkan mempunyai lebar 25 meter dan panjang 35 meter dan kedalaman kira-kira 20 meter. Secara berasingan ahli arkeologi bernama Guillermo de Anda, yang tidak mengambil bahagian dalam kajian di atas berkata sistem bawah tanah kuil makna tertanam didalam Maya etnik yang mereka anggap sungai, yang pada titik tengah sejarah lokasi, ini adalah pusat motel alam semesta.


No comments:

Post a Comment