ANUGERAH TUHAN PALING BERNILAI





Antara ciptaan Tuhan yang paling bernilai dan menakjubkan yang ada pada setiap manusia adalah otak. Pada zahirnya, otak hanya seketul organ di dalam badan manusia. Ia tidak berfungsi secara fizikal seperti mata, tangan dan mulut. Namun, kekuatan dan kemampuan yang Tuhan letakkan di dalam otak manusia adalah ciptaan yang menarik.

Bayangkan setiap otak mempunyai 10 hingga 15 bilion neurons. Jauh lebih banyak daripada bilangan manusia yang ada di muka bumi ini. Setiap otak juga mempunyai sambungan-sambungan neurons yang dikenali sebagai synapse berjumlah 10 trilion.

Otak manusia terdiri daripada tiga bahagian iaitu neocortex, mammalian dan reptilian. Bahagian neocortex membahagikan otak kepada dua bahagian iaitu otak kanan dan otak kiri. Neocortex memainkan pernana dalam memproses data visual, sebahagian pemprosesan auditari, data hasil sentuhan, mengawal pemikiran, pendengaran, penglihatan dan pertuturan.

Otak kanan lebih cenderung kepada intuitif, kreatif, subjektif pandangan dan nilai estetika. Otak kiri pula lebih dikenali dalam bidang numeric seperti logik, analitikal, kualitatif dan rasional.

Otak mamalian pula berfungsi sebagai medium memori dan otak reptilian pula mengawal pernafasan serta degupan jantung.

Umumnya otak kiri melibatkan empat bahagian iaitu logik, bahasa, matematik dan analisis. Logik berkaitan dengan perkara rasional seperti sebab. Bahasa pula melibatakan kebolehan bertutur, membaca, mengira dan berkomunikasi. matematik adalah berkaitan dengan angka dan analisis adalah pemikiran secara analitikal.

Otak kanan melibatkan visual, imagenasi, ritma dan dimensi. Biasanya melibatkan bidang seperti kesenian, muzik, sastera, kebudayaan dan penjanaan idea kreatif.

Otak bukan minda. Minda dan otak adalah benda yang berbeza. Namun, otak dan minda saling berkaitan bagi kebahagiaan hidup. Ini kerana otak dan minda adalah anugerah Tuhan yang palin bernilai buat manusia. Oleh itu, pembangunan otak dan minda sewajarnya diberikan perhatian dalam mencapai kejayaan diri.

Kebanyakan orang kurang menggunakan kemampuan otak secara optimum kerana mereka kurang berfikir menggunakan kedua-dua belah bahagian otak. Merangsang keseluruhan otak bagi berfikir dan menguatkan daya ingatan.

Kita juga sering salah faham iaitu daya ingatan akan menjadi lemah seiring dengan peningkatan usia. Kajian membuktikan iaitu ingatan akan menjadi lemah apabila otak tidak digunakan atau tidak selalu dirangsang. Semakin banyak otak kita gunakan. Semakin kurang risiko bagi mendapat nyanyuk.

Kesimpulanya, otak adalah perkara penting yang paling asas bagi kita faham manfaatnya sebelum kita memulakan langkah lebih jauh dalam menuju kejayaan.












Kuasa Pemikiran Positif

No comments:

Post a Comment