Letusan gunung berapi boleh menyebabkan ketinggian tsunami 260 meter


Letusan gunung berapi boleh menyebabkan ketinggian tsunami 260 meter

Menurut discovery.com menunjukkan bukti (gambar diatas) gunung berapi, yang mempunyai ketinggian kira-kira 285 meter dari Pulau Fogo, gunung berapi terbesar di dunia yang pernah berlaku 7,3000 tahun lepas dan menyebabkan tsunami lebih daripada 260 meter. Penemuan itu, yang berdaftar dalam jurnal Sains bagi tuntutan kemungkinan letusan gunung berapi Fogo atau gunung berapi lain akan menyebabkan bencana kepada dunia sekali lagi pada masa kini.

Pakar Sains, Ricardo Ramalho dari Universiti Columbia dan penyelidikan bekerja di pulau bernama Santiago menemui satu keajaiban pelik dengan batu besar muncul di atas paras laut kepada kira-kira 200 meter. Tetapi kemudian mereka mendapati bahawa ia adalah satu batu dari Pulau Fogo yang membawa daya kuat tsunami semalam 73,000 tahun yang lalu.

Sesetengah saintis percaya bahawa kejadian itu yang menyebabkan tsunami yang keluar dari gunung berapi di pulau Hawaii Pulau Mt. Etna di Itali, dan pulau Lautan Hindi Reunion.

Namun, para penyelidik masih mengambil berat tentang gunung berapi lain di pulau itu, yang terletak di barat laut Lautan Atlantik berhampiran dengan kawasan ini yang mempunyai ramai orang hidup terkumpul.

No comments:

Post a Comment