SIAPAKAH PENCIPTA INTERNET ?



SIAPAKAH PENCIPTA INTERNET?



Penggunaan internet semakin meluas pada gajet-gajet, anda mungkin menggunakan internet setiap hari tapi seberapa banyak anda tahu mengenai internet?

Berapa banyak penggunanya saat ini?

Berapa lama waktu yang rata-rata yang dibelanjakan seseorang untuk melawati sebuah laman web?


BAGAIMANA PERMULAAN INTERNET


Ramai orang percaya bahawa semuanya bermula di awal 60an ketika universiti-universiti seperti Dartmouth, Berkeley dan universiti lain di US menggunakan komputer IBM-nya secara bergilir-gilir. Pada masa itu orang-orang saling berkongsi komputer yang sama untuk mengerjakan tugasan-tugasan mereka. Internet juga mendapat bantuan daripada Sputnik! Setelah satelit Rusia dilancarkan pada tahun 1957, Presiden Eisenhower kemudian membentuk ARPA untuk meningkatkan komunikasi dan rangkayan komputer.

Sebenarnya, tiada siapa pun yang boleh dikatakan bertanggungjawap mencipta internet, internet sebenarnya dicipta pada tahun 1960-an sebagai satu rangkayan besar yang menghubungkan komputer-komputer di universiti-universiti terbesar dengan komputer milik kerajaan.

Perlu diketahui bahawa sains penciptaan internet dimulakan semasa perang dingin semasa Amerika Syarikat bersaing hebat dengan kerajaan Rusia dalam mencipta pelbagai jenis senjata dan teknologi-teknologi canggih.

Jadi, internet ini sebenarnya bukanlah satu benda yang baru, malah tahukah anda e-mel yang sudah menjadi budaya hidup kita hari ini sebenarnya telah wujud sejak 1972 lagi.

SIAPA YANG PERTAMA KALI MENGELUARKAN ISTILAH " WORLD WIDE WEB "?

Ia hanya dipopularkan pada tahun 1989 oleh Tim Bernes-Lee, saintis daripada Geneva setelah memperkenalkan World Wide Web atau yang lebih dikenali dengan WWW. Berikut adalah beberapa keping gambar beliau.



SIAPAKAH PENCIPTA INTERNET?



SIAPAKAH PENCIPTA INTERNET?



SIAPAKAH PENCIPTA INTERNET?






No comments:

Post a Comment