PASRAH TERIMA ISYARAT DARIPADA TUHAN



PASRAH TERIMA ISYARAT DARIPADA TUHAN


Puan Faridah seorang ibu tunggal yang membesarkan enam orang anaknya dengan berniaga kecil-kecilan di kantin sekolah. Segalanya diusahkan sendiri setelah Pak Cik Brahim, suaminya menghembuskan nafas yang terakhir kerana kanser paru-paru. Biarpun ada sedikit duit pampasan yang diterima, ia sekadar cukup untuk belanja keperluan bulanan di rumah. Selebihnya, terpakasalah Cik Dah usahakan. Apatah lagi anak-anaknya masih menuntut di sekolah menengah.

Dalam diam, Puan Faridah juga menghidap kanser payudara. Dia pernah jatuh pengsan ketika mengendalikan kantin sekolah. Namun, penyakit yang dihidapinya tidak pernah dimaklumkan kepada suaminya selama dia bersama Pak Cik Brahim. Baginya, rawatan Pak Cik Brahim lebih penting daripadanya.

Setelah perginya Pak Cik Brahim, Puan Faridah masih tidak mengaku kalah. Dia melupakan penyakitnya semata-mata mencari nafkah bagi membesarkan anak-anak yang masih lagi menuntut di bangku sekolah. Sehinggalah penyakitnya tidak dapat dikawal lagi barulah rahsianya terbongkar.
Seluruh ahli keluarganya menahan sebak di hati apabilah mengenangkan kembali semangat juang Puan Faridah biarpun dia tahu dia berdepan dengan sejenis penyakit yang boleh membawa maut. Tidak pernah dia meminta bantuan ahli keluarganya untuk menyarah perbelanjaan anak-anak, segalanya diusahkan sendiri.

Keimanan yang padu kepada Tuhan semuanya diserahkan kepada Tuhan. " Kalau setakat itu nyawah kita, berserah sahajalah. Ini kira beruntung sebab Tuhan sudah beri isyarat, nyawa tak panjang. Boleh bertaubat awal-awal," itulah kata-kata yang pernah diucapkan Puan Faridah kepada orang yang menziarahinya. Kata-kata yang menggambarkan kekuatan semangat dan keyakinan kepada Tuhan. Puan Faridah benar-benar dapat merasakan hikmah besar di sebalik ujian sakit yang Tuhan berikan. Semakin besar ujian, semakin dekat dia dengan Tuhan sehinggalah dia tidak mampu untuk bangun lagi. Hinggalah satu ketika, dia hanya mengharapkan anak-anak dan saudara yang terdekat untuk menggerakkannya.

Tiada lagi kudrat baginya untuk bergerak. Untuk menyentuh hidung sendiri pun dia tidak berdaya, apatah lagi untuk melakukan aktiviti yang lain. Mujurlah mindanya masih lagi dapat berfungsi. Biarpun mata sudah menjadi gelap, dia masih lagi mampu mengenal suara yang didengarinya. Puan Faridah terlantar lama di Hospital Universiti Sains Kubang Kerian. Badan dan anggota fizikal yang lain hanya tinggal tulang diseliputi sedikit isi dan kulit.

Kepalanya ditutupi sapu tangan yang dijadikan tudung. Rambutnya gugur kerana kesan kemoterapi. Virus kanser yang hidup di dalam badanya telah memakan segala sel sehinggalah hilang segalah daya untuk melawan semula. Puan Faridah tidak mampu lagi bertahan. Diapun meninggal dunia, dia meninggalkan lima orang anak yang akan terus mengenang jasanya sampai bila-bila.








Kisah Kehidupan

No comments:

Post a Comment