Sistem ribut aneh membuat pembekuan Artik


Sistem ribut aneh membuat pembekuan Artik


Suhu di Artik telah meningkat lebih daripada sifar darjah buat kali kedua, dan yang dicatatkan baru-baru ini. Suhu biasa di rantau ini adalah terhad kepada 20 darjah Celsius di bawah sifar Fahrenheit. Kaji cuaca meramalkan bahawa suhu di Artik akan meningkat secara beransur-ansur sehingga 50 kali lebih tinggi daripada tahap biasa suhu pada akhir bulan Disember.

Ribut pelik, yang menyebabkan ribut Tornado di Texas dan banjir di Missouri, Amerika Syarikat telah menggesa udara panas daripada biasa dari kawasan tropika ke ais Artik.

Kaji cuaca kanan CNN Encik Brandon Miller menjelaskan bahawa sistem cuaca kuat dua pertama tekanan rendah jisim perjalanan di Amerika dan Eropah Utara manakala sistem yang kedua ialah tekanan tinggi pada Siberia menarik udara panas dari selatan Eropah dan Afrika Utara. Oleh kerana kekuatan kedua-dua udara dan udara panas boleh melakukan perjalanan jauh ke Kutub Utara.

Walau bagaimanapun, mereka tidak mempunyai peralatan untuk operasi di Kutub Utara, tetapi menurut Pentadbiran Atmosfera dan National Oceanic of America, berkata model cuaca berdasarkan satelit telah menunjukkan bahawa suhu di Artik telah meningkat kepada 32 darjah. Udara panas, tetapi ini berlaku hanya dalam satu fenomena sementara, dan ia akan kembali kepada normal pada zaman akan datang.








No comments:

Post a Comment