Anak Hercules vs Hydra: Altar menunjukkan pertempuran mitos ditemui



Anak Hercules vs Hydra: Altar menunjukkan pertempuran mitos ditemui


Mezbah marmar purba menunjukkan pahlawan bogel melawan raksasa ular telah ditemui oleh penduduk kampung berhampiran Sungai Akçay di Turki.

Ahli-ahli arkeologi berkata mezbah mungkin bertarikh kembali pada abad kedua, ketika Empayar Rom menguasai kawasan itu.

Adegan yang diukir di atas mezbah adalah sukar untuk mentafsir, kata ahli arkeologi. Mereka fikir ia boleh menunjukkan anak Hercules, yang dinamakan Bargasos, melawan raksasa dalam pertempuran yang akan melahirkan dewa sungai bermanfaat bernama Harpasos.

"Menurut [arahan di] mimpi, Flavius ​​Ouliades menetapkan ini kepada [sungai] tuhan Harpasos," tulisan Yunani di bahagian atas mezbah itu berbunyi. Mezbah adalah 2 kaki (0.61 meter) tinggi dan 1.5 kaki (0.45 m) lebar, dan kini di Muzium Aydin di Turki.

Dedikasi ini menunjukkan bahawa Flavius ​​Ouliades, orang yang mencipta mezbah, mempunyai keyakinan yang kuat dalam Tuhan sungai, kata ahli-ahli arkeologi. "Hasil daripada komunikasi dengan sungai tuhan Harpasos dalam mimpi, Flavius ​​Ouliades telah diminta untuk membuat mezbah, seorang profesor di Universiti Ege di Turki, dan Funda Ertugrul, seorang ahli arkeologi dengan Muzium Aydin, dalam artikel yang diterbitkan baru-baru ini dalam jurnal Epigraphica Anatolica.

Ouliades mungkin telah berjanji untuk membuat mezbah jika tuhan sungai menjawab doa orang itu "untuk tuaian yang baik atau perlindungan (untuk dirinya sendiri atau haiwan beliau) dari banjir atau jatuh ke bawah cerun curam atau penawar dari perairan penyembuhan," Ertugrul.

Pertempuran mitos

Pahlawan lelaki bogel adalah ditunjukkan dengan memakai topi keledar, memegang pisau di tangan kanannya dan perisai bulat di kirinya. "Di sudut yang lebih rendah yang betul adalah gambaran ular melengkung dengan banyak kepala," binatang mitos dipanggil Hydra.

Dalam mitologi kuno, dewa Hercules berjuang melawan ular Hydra dalam paya di sebuah rantau di Greece dikenali sebagai Lerna. Selepas Hercules membunuh raksasa, paya boleh disalirkan dan ditanam untuk menjadi sesuatu yang bermanfaat.

Namun, para penyelidik mengatakan bahawa pahlawan yang ditunjukkan berjuang dalam ukiran bukan Hercules. Sebaliknya, mereka berkata, ia boleh menjadi Bargasos, yang, dalam mitologi kuno, adalah anak kepada Hercules dan seorang wanita bernama Barge. Sebuah bandar purba di Turki dinamakan Bargasa sebagai penghormatan anak beliau.

Dalam mitologi kuno pertempuran yang digambarkan di atas mezbah mungkin telah membawa kepada penciptaan sungai tuhan Harpasos, kata penyelidik. "The Harpasos lembah, dengan zon pasir di mana banyak senjata menyertai sungai Harpasos, adalah setanding dengan Lerna," tulis Ertugrul.

Selepas pahlawan menewaskan raksasa ini, "sungai itu bertukar menjadi dewa bermanfaat [sungai-tuhan Harpasos.




Oleh Owen Jarus

No comments:

Post a Comment