Mengapa Sesetengah Orang Mempunyai Freckles?



Mengapa Sesetengah Orang Mempunyai Freckles?


Bagi sesetengah orang, jeragat adalah halangan kosmetik. Bagi yang lain pula, mereka aksesori fesyen panas. Tetapi apa yang menyebabkan taburan kulit yang sesetengah orang panggil "ciuman malaikat itu"? Pada asasnya, itu semua dalam gen dan anda matahari.

Tetua tompok pekat melanin, sejenis protein pigmen. Melanin muncul apabila sinaran ultraviolet (UV) yang sempurna kulit. UV adalah merosakkan, dan melanin melindungi kulit daripada kerosakan dengan gelap it-fikirkan ia seperti kulit anda tergelincir pada sepasang warna.

Melanin dihasilkan dalam sejenis sel dipanggil melanosit. Pada sesetengah orang, melanosit tersebar sama rata, dan terdedah kepada cahaya matahari menghasilkan mencuci lancar melanin, juga dikenali sebagai tan. Pada orang lain, melanosit adalah bunched, dan matahari menghasilkan melanin, aka freckles.
Jadi, mengapa redheads cenderung mempunyai lebih banyak freckles? Kerana kedua-dua rambut merah dan jeragat biasanya disebabkan oleh gen yang sama, MC1R. Gen hinggap pada melanosit dan mengawal keseimbangan pigmen dalam kedua-dua rambut dan kulit. Apabila MC1R bekerja cara ia biasanya berlaku, ia menukarkan mana-mana pigmen badan menghasilkan ke dalam eumelanin, yang bertanggungjawab untuk rambut dan kulit warna hitam dan coklat. Apabila gen MC1R itu "dipecahkan," ia membolehkan jenis yang jarang pigmen manusia, pheomelanin, untuk membina di dalam badan. Pheomelanin menyebabkan rambut merah dan rupa yang berkarat yang paling freckles. Variasi MC1R juga boleh mengawal jumlah freckles orang mempunyai.

Tetapi MC1R bukan satu-satunya gen menyebabkan jeragat. Beberapa dekad yang lalu, saintis mendapati gen lain bertanggungjawab untuk freckles dalam populasi Cina. Gen lain mungkin terlibat terlalu saintis masih belum membongkar semua satu punca genetik belakang freckles, yang berlaku dalam pelbagai kumpulan etnik.

Walaupun beberapa masalah kulit berpigmen juga boleh menyebabkan freckling, jeragat oleh diri mereka sendiri tidak membimbangkan (tidak seperti tahi lalat, yang keluar pada kulit-jeragat yang rata). Tetapi jika anda mempunyai jeragat, pastikan anda memakai banyak pelindung matahari, kerana kawasan di mana freckles tidak berada akan menjadi lebih mudah terdedah kepada selaran matahari.










No comments:

Post a Comment